9 lutego br. do Sejmu trafił przygotowany przez partię Republikańską projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym wprowadzającym szereg ograniczeń w sprzedaży, reklamie i promocji napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny, m.in.:
- grupy docelowej reklamy oraz osób w niej występujących oraz miejsca sprzedaży – zakaz sprzedaży tych produktów osobom poniżej 18 roku życia, na terenie szkół i w automatach oraz kierowania reklam i przedstawiania w nich dzieci i młodzieży
- miejsca i czasu reklamy tych produktów – w radiu, kinie bądź teatrze, na tablicach reklamowych, okładkach czasopism, w środkach usług informatycznych wyłącznie poza godzinami 6-20.
Za nieprzestrzeganie tych wymagań ma grozić grzywna w wysokości od 10 000 do 50 000 złotych oraz kara ograniczenia wolności.
Za napój z dodatkiem kofeiny lub tauryny w rozumieniu omawianego projektu ustawy uważa się produkty ujęte w klasie 10.89 oraz w dziale 11 PKWiU, w którego składzie znajduje się kofeina w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryna, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie. Ponieważ dla suplementów diety nie ma oddzielnej kategorii w PKWiU nie można wykluczyć, że będą one również objęte tymi ograniczeniami.
Jeśli projekt uzyska poparcie w Parlamencie, wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku.