5 kwietnia br. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności.
Rozporządzenie utrzymało obowiązek wzbogacania tłuszczów do smarowania (z wyjątkiem tłuszczów mlecznych) w witaminy D i A oraz soli spożywczej w jod.
Dostosowano również wymagania co do minimalnej ilości witamin i minerałów w środkach spożywczych do przepisów rozporządzenia UE nr. 1169/2011, uwzględniając odstępstwo przewidziane dla napojów (7,5% RWS).
Jednak główna zmiana polegała na wprowadzeniu WYKAZU SUBSTANCJI INNYCH NIŻ WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE ZAKAZANYCH W PRODUKCJI ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH, który powstał w oparciu o uchwały zespołu ds. suplementów.
Rozporządzenie było szeroko komentowane przez branżę podczas konsultacji publicznych. Wskazywano m.in. na niejednoznaczny zakres regulacji.
Z tytułu i powołanej delegacji z art. 28 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia wynika, że odnosi się ono do substancji wzbogacających dodawanych do żywności. Natomiast w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano, że wykaz substancji zakazanych w produkcji środków spożywczych dotyczy w szczególności suplementów diety, a regulacja będzie miała zastosowanie przy weryfikacji powiadomień GIS o wprowadzeniu po raz pierwszy do obrotu.
Mimo tego, że w art. 27 ust. 7 ww. ustawy zostało zawarte oddzielne upoważnienie dla Ministra Zdrowia do ustanowienia dodatkowych wymagań dotyczących zawartości w suplementach diety: witamin i składników mineralnych, w tym kryteriów czystości, substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny, w tym maksymalnych i minimalnych poziomów tych substancji.
Nowe rozporządzenie po raz pierwszy wprowadza więc zakaz stosowania niektórych substancji w środkach spożywczych, w tym suplementach diety.
Z drugiej strony ustanowione w nim minimalne i maksymalne poziomy witamin, nie dotyczą suplementów.
Warto również zauważyć, że rozporządzenie obejmuje szerszy zakres składników zakazanych niż przyjęty w rozporządzeniu UE nr 1925/2006. W części A załącznika II unijnej regulacji jako zakazane zostały ujęte kora johimby lekarskiej i preparaty z niej uzyskane. Natomiast w rozporządzeniu MZ wskazano: chlorowodorek johimbiny oraz grupę johimbiny.
Zatem część przepisów tego rozporządzenia stanowi tzw. dyskryminację bierną podmiotów polskich, ponieważ w rozporządzeniu została klauzula wzajemnej uznawalności produktów z innych państw członkowskich.
Należy podkreślić, że ustanowiono jedynie 30-dniowy okres przejściowy dla produktów zawierających substancje zawarte w wykazie substancji zakazanych.
Zapraszamy do kontaktu z zespołem Foodie, w razie Państwa wątpliwości związanych z praktycznym stosowaniem przepisów rozporządzenia.