Reklama produktów w mediach społecznościowych podlega ogólnym regulacjom prawnym. Za treści przekazywane przez influencerów odpowiada zarówno on sam jak i producent.
Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, Prezes UOKiK w przypadku naruszania obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, ma prawo do nałożenia kary pieniężnej do 10% obrotu w roku poprzednim, publikacji swojej decyzji do wiadomości publicznej oraz usunięcia trwałych skutków naruszenia (w tym zamieszczenia oświadczeń).
Zgodnie z art. 7 rozp. 1169/2011 reklama produktów spożywczych nie może wprowadzać w błąd, również poprzez pominięcie niektórych faktów lub stwarzanie wrażenia co do obiektywności lub neutralności wypowiedzi.
Materiały reklamowe muszą być wyraźnie oznakowane poprzez określenia takie jak „reklama”, „materiał sponsorowany”, lub „płatna współpraca”. Stosowanie skrótów, wyrażeń obcojęzycznych, czy niejednoznacznych m.in. „promo”, „ad”, „rek”, „współpraca” jest niedopuszczalne.
Szczegółowe wytyczne dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych zawarte są w opublikowanych w 2022 roku Rekomendacjach Prezesa UOKiK. W sierpniu tego roku za ukrywanie handlowego charakteru reklam ukarano firmę oraz współpracujących z nią influencerów, łącznie na kwotę ponad 5 mln zł. To pierwsza taka kara zarówno, dla twórców jak i dla producenta!
O szczegółach postępowania można przeczytać na stronie UOKiK: