Aktualności

OPAKOWANIA NA NAPOJE – NOWE WYMAGANIA

Od 1 lipca 2024 obowiązują zmienione zapisy ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, która wdraża dyrektywę SUP (Single Use Plastic Directive)

Dyrektywa SUP została uchwalona w maju 2019 roku i była szeroko komentowana w mediach ze względu na wprowadzenie istotnych zmian m.in.

  • zakaz wprowadzania niektórych produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych,
  • ograniczenie niektórych produktów takich jak: pojemniki na żywność i kubki na napoje,
  • obowiązek oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych takich jak np.: artykuły higieny osobistej, chusteczki nawilżane.
  • obowiązek przymocowania wieczek i zakrętek do pojemników na napoje do 3 litrów.

BUTELKI NA NAPOJE Z OBOWIĄZKOWĄ PRZYMOCOWANĄ NAKRĘTKĄ – RÓWNIEŻ SUPLEMENTY DIETY

Zgodnie z zapisami ustawy od 1 lipca 2024 napoje w opakowaniach będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów można wprowadzać do obrotu jedynie gdy zakrętki i wieczka tych pojemników wykonane z tworzyw sztucznych pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju.

Z przepisu wyłączone są metalowe zakrętki i wieczka z uszczelką z tworzyw sztucznych.

Zgodnie z zapisami ustawy „OPAKOWANIAMI NA NAPOJE” są opakowania na płyn przeznaczony do bezpośredniego wypicia, bez konieczności poddania go obróbce, w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy.

Definicja nie dotyczy jedynie płynów będących:

  • produktami leczniczymi
  • wyrobami medycznymi
  • żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego

Za nieprzestrzeganie powyższych wymagań grozi kara w wysokości od 10 000 do 500 000 zł.

KOLEJNE WYMAGANIA OD 2025 ROKURECYCLING I SYSTEM KAUCYJNY

Ponadto wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów, jest obowiązany do zapewnienia, aby opakowania te, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, zawierały udział wagowy wynoszący co najmniej:

od 2025 r. – 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, jeżeli głównym składnikiem tych opakowań jest politereftalan etylenu;

od 2030 r. – 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Od stycznia 2025 roku wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje zobowiązany jest również do selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych w ramach systemu kaucyjnego.

Tych z Państwa, którzy chcą być na bieżąco z nowymi wymaganiami zapraszamy na nasz najbliższy LIVE z cyklu ZAPYTAJ EKSPERTA pt.: OPAKOWANIA- CO NOWEGO?, który odbędzie się 30.09.2024 o godzinie godzina 12.

Pytania?

Oferujemy usługi doradztwa oraz pomoc przy wdrażaniu produktów i szkoleniach.

Napisz do nas jeżeli masz pytania. 

Przykładowe tematy doradztwa

  • zakwalifikowanie produktu do odpowiedniej kategorii
  • ocena możliwości zastosowania wybranego składnika
  • weryfikacja składu produktu – jakościowego i dawek pod kątem obowiązujących przepisów i wytycznych
  • sprawdzenie zgodności oznakowania lub materiału marketingowego
  • opracowanie wytycznych nt. wymagań prawnych i procedur obowiązujących w innych krajach UE lub krajach trzecich
  • poprawienie specyfikacji składnika, produktu, dokumentacji opakowania
  • przygotowanie informacji obowiązkowych i dobrowolnych na etykietę/stronę internetową
  • tłumaczenie treści opakowań i dokumentów z i na j. polski oraz rynki innych krajów
  • przygotowanie projektu graficznego opakowania, ulotki
  • powiadomienie odpowiedniego urzędu o wprowadzeniu produktu na rynek
  • zgłoszenie kosmetyku do systemu CPNP
  • przygotowanie wniosku do KE o zezwolenie na stosowanie nowego składnika żywności, substancji dodatkowej lub oświadczenia zdrowotnego
  • przygotowanie odwołania od decyzji administracyjnych organów kontrolnych oraz skarg i wniosków w postępowaniu sądowo-administracyjnym
  • przeszkolenie działu w firmie lub przygotowanie pracownika do nowych obowiązków np. związanych z wprowadzaniem produktów na rynek