Aktualności

Zmiany w kodeksach etyki zawodów medycznych a promocja suplementów diety w mediach społecznościowych

W ostatnich latach obserwujemy lekarzy i farmaceutów występujących w roli influencerów, promujących różne produkty, w tym suplementy diety oraz żywność funkcjonalną.

Od 1 stycznia 2025 obowiązuje nowy Kodeks Etyki Lekarskiej.

Usunięto z niego zakaz stosowania wizerunku lekarza w celach komercyjnych, co pozornie szerzej otwiera furtkę do świata social mediów i marketingu internetowego. Lekarze zyskali możliwość wykorzystywania swojego wizerunku w ramach działań marketingowych, jednak pod pewnymi warunkami!

Lekarz może posługiwać się swoim wizerunkiem w celu informowania o swoich usługach, ale…niedopuszczalne jest wykorzystywanie autorytetu lekarza do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza.

Kodeks co prawda nie odnosi się wprost do reklamowania produktów, ale nadrzędną kwestią jest przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących poszczególnych towarów.

W przypadku suplementów diety posługiwanie się wizerunkiem lekarza może sugerować inną kwalifikację produktu, właściwości lecznicze lub zapobiegania chorobom, co jest niedozwolone.

Z kolei obowiązujący kodeks etyki farmaceuty wprost zakazuje reklamowania przez farmaceutę produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz suplementów diety i FSMP.

Pytania?

Oferujemy usługi doradztwa oraz pomoc przy wdrażaniu produktów i szkoleniach.

Napisz do nas jeżeli masz pytania. 

Przykładowe tematy doradztwa

  • zakwalifikowanie produktu do odpowiedniej kategorii
  • ocena możliwości zastosowania wybranego składnika
  • weryfikacja składu produktu – jakościowego i dawek pod kątem obowiązujących przepisów i wytycznych
  • sprawdzenie zgodności oznakowania lub materiału marketingowego
  • opracowanie wytycznych nt. wymagań prawnych i procedur obowiązujących w innych krajach UE lub krajach trzecich
  • poprawienie specyfikacji składnika, produktu, dokumentacji opakowania
  • przygotowanie informacji obowiązkowych i dobrowolnych na etykietę/stronę internetową
  • tłumaczenie treści opakowań i dokumentów z i na j. polski oraz rynki innych krajów
  • przygotowanie projektu graficznego opakowania, ulotki
  • powiadomienie odpowiedniego urzędu o wprowadzeniu produktu na rynek
  • zgłoszenie kosmetyku do systemu CPNP
  • przygotowanie wniosku do KE o zezwolenie na stosowanie nowego składnika żywności, substancji dodatkowej lub oświadczenia zdrowotnego
  • przygotowanie odwołania od decyzji administracyjnych organów kontrolnych oraz skarg i wniosków w postępowaniu sądowo-administracyjnym
  • przeszkolenie działu w firmie lub przygotowanie pracownika do nowych obowiązków np. związanych z wprowadzaniem produktów na rynek