
W ostatnich latach obserwujemy lekarzy i farmaceutów występujących w roli influencerów, promujących różne produkty, w tym suplementy diety oraz żywność funkcjonalną.
Od 1 stycznia 2025 obowiązuje nowy Kodeks Etyki Lekarskiej.
Usunięto z niego zakaz stosowania wizerunku lekarza w celach komercyjnych, co pozornie szerzej otwiera furtkę do świata social mediów i marketingu internetowego. Lekarze zyskali możliwość wykorzystywania swojego wizerunku w ramach działań marketingowych, jednak pod pewnymi warunkami!
Lekarz może posługiwać się swoim wizerunkiem w celu informowania o swoich usługach, ale…niedopuszczalne jest wykorzystywanie autorytetu lekarza do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
Kodeks co prawda nie odnosi się wprost do reklamowania produktów, ale nadrzędną kwestią jest przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących poszczególnych towarów.
W przypadku suplementów diety posługiwanie się wizerunkiem lekarza może sugerować inną kwalifikację produktu, właściwości lecznicze lub zapobiegania chorobom, co jest niedozwolone.
Z kolei obowiązujący kodeks etyki farmaceuty wprost zakazuje reklamowania przez farmaceutę produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz suplementów diety i FSMP.